|
|
|
Schőner Alfréd főrabbi, Ph.D.:
BOLDOG ZSINAGÓGAI ÚJÉVET
5766 |
- BÉKÉS, BOLDOG ZSINAGÓGAI ÚJÉVET -
Imával szálljon fohászunk az Egek Urához az életért, hogy újból
együttesen mondhassuk el a klasszikus szavakat: Áldott legyen az Örökkévaló, a
világ alkotója
" aki életben tartott bennünket, s megengedte számunkra,
hogy megérjük ezt a mai napot. " Ismét eltelt egy év, a háttérbe került
sok-sok esemény, s a szívünkben, a lelkünkben a legmélyebb pontig odaégette nyomát
a XXI. századi történelem első polgári esztendeje.
Sok mindent tanultunk, tapasztaltunk, talán még is több bennünk a
kérdés. Kaptunk még egy évet itt a földi életben, ugyanakkor elvesztettünk
hozzátartozót, barátot. Gazdagodtunk életismeretben, talán némileg bölcsességben,
miközben szertefoszlott sok remény a világban.
Ros Hásáná beköszöntekor
legyen a tanítás központi
gondolata: a
felelősség.
Kiért tartozunk felelősséggel? Csak önmagunkért? A másikért? A
világért?
Több, mint 5700 éves zsidó történelmünk is azt tanította, hogy a
felelősség nagyon összetett, s mindig aktuális fogalom. Mi, a "felelősség
népe, vallása" voltunk és vagyunk, azonban mások nem mindig viseltettek
felelősséggel irántunk Sok évezred tengernyi megpróbáltatása idején, amikor
kellett volna egy segítő kéz, vagy szó, talán imádság, a világ úgy tett, mint az
az ismert kis kínai szobor, amelynek figurája odatette a kezét a szemére, hogy ne
lásson, a fülére, hogy ne halljon, s a szájára, hogy ne kelljen
beszélni.
Szerte a világon, az ókori Izraeltől napjaink történelméig,
gyakran láttuk és látjuk ma is, hogy problémáink mellett elmennek, nem éreznek
együtt velünk, nem hiszik, hogy mással is megtörténhet ugyanaz, ami velünk. A
közömbösség mindennapossá válik?
Jó pár hónappal ezelőtt a modernkori Izrael egyik fényesen
fejlődő városában, Kefar Sava-n a város szívében levő főzsinagógába mentem
imádkozni. Az istentisztelet alatt hatalmas robbanásszerű hangot hallottam. A
zsinagógától néhány méterre felrobbant egy autóban az első, majd három perccel
később, egy második pokolgép, szétzúzva magukat az autókat s a környező házak
ablaküvegeit. Emberéletben, Istennek hála, nem esett kár, csak a lelkekben. Immár
Isten házától pár méterre is terrorcselekményeket hajtanak végre
a muzulmán szélsőségesek.
Úgy tűnik nincs vége az erőszak tobzódásának, sőt.. .
Egyszer Budapesten a repülőtérre tartó oroszországi zsidók,
másszor más népek fiai ellen Tokióban, Moszkvában, Londonban, Belfastban, stb... majd
New-Yorkban, Madridban...Több, mint nyolcvan ország mártírjai a romok alatt.
Nemcsak az épületek dőltek össze, nemcsak autók semmisültek meg...
Végtelenül tobzódik az erőszak hullám, és mindannyiszor azt
kérdezzük, hol van az ember felelőssége. Vajon úgy kell-e élni, gondolkozni mint az
ismert "kínai figurának"? Nem látunk, nem hallunk, nem beszélünk?
Nem velünk történik...?
A zsidó hagyomány szerint: Ros Hásáná napján
" ... minden teremtmény odajárul Isten elé, hogy
megítéltessék". Nem az áll a hagyományos irodalomban, hogy csak a zsidók,
hanem minden teremtmény, minden ember, nemre, vallásra, életkorra való tekintet
nélkül, megítéltetik a mai napon..
Hogyan és miképpen tovább? Hogyan és miképpen az új
évszázadban?
Vajon zsidó ember állhat-e közömbösen és némán, ha ártatlan
embereket mészárol le a tomboló, gyilkos őrület?
A mai izraeli vallási élet egyik tekintélyes reprezentása, Háráv
Elisá Ávinér a tragédia hatása alatt így ír: (Internet, Kipá honlap 2001. 09. 15. http:// www.maale.org.il. a New-York-i
tragédiáról.
Isten teremtményei a vér tengerében pusztulnak el, a tűz ,
a vas és a beton tengerében, és vajon mi zsidók akkor ne sírjunk? Ne szóljon imánk,
ha emberek ezrei pusztulnak el védtelenül? Akinek zsidó szíve, zsidó lelke van, nem
maradhat csendben e szörnyű esemény láttán!!
A cikk szerzője hivatkozik ráv Cook-ra, a XX.
század egyik nagy zsidó gondolkodójára, aki ekképp fogalmazott:
Az emberek és a népek iránti szeretet ott kell, hogy legyen minden
zsidó ember lelkében. A demokratikus, a szabadon gondolkodó
világon alapvető fogalom a tolerancia és együttérzés, mert akkor várhatjuk csak el,
hogy a világ megérti azokat a megpróbáltatásokat és szenvedéseket,
amelyeket a mi népünk élt, vagy él át a mai napig. Akkor nem lesz közömbös az
iránt, amikor Jeruzsálemben felrobbantanak egy pizzériát, ahol 30-40 ember - gyerek
és idős - mártírhalált hal. Vagy amikor a Kotelhez imádkozni induló vallásos
ifjakat hátulról leszúrnak, akiknek nem pisztoly volt a kezükben, hanem tálit, az imaköpeny,
s nem gépfegyver, hanem t'filin, az imaszíj.
Szerte a világban, ahol ilyen eseményeket látunk, vagy ilyen
hangokat hallunk, a zsidó ember szívében rossz érzések, félelmek, az egykor átélt
borzalmak kavarognak...
A zsidó ember nem maradhat közömbös mások szenvedése iránt, de
elvárja, hogy más se legyen közömbös az ő sorsa iránt. Mert mit akar a zsidó?
Csendben élni, békében, nyugalomban teremteni, alkotni, kutatni, tanítani, felnevelni
gyermekeit. Nyugodtan felülni egy repülőre, s nem attól félni, hogy fegyverként
használják azt.
Az ókori Szentélyben a Kohén Hágádol, a főpap szolgálatát, a
Tóra és Joma traktátusa alapján rögzíti, s örök értékű fennkölt imáját
adaptálja a nagyünnepi liturgia. E költői szavakat idézzük.
" Oh legyen a Te Akaratod, Istenünk és Őseink Istene, hogy
ez az év, amely következik, javunkra legyen és Izrael házának javára. Olyan
esztendő legyen, amelyben javaid kincstárát megnyitod. Bőség éve. Áldás éve.
Szerencse éve. Gabonának és mustnak éve. A boldogság és a Szentély diadalának
éve. Öröm, derű éve. Jó élet éve. Harmat és eső, termékenység és verőfény
éve. Olyan esztendő legyen, amelyben a zamatos növények édessé érlelik
gyümölcseiket. Olyan esztendő, melyben, a bűnbocsánat tisztaságában élünk...
" (Hevesi Simon fordítása)
E poétikus sorok után különleges fordulatot vesz a főpapi
imádság:
"A Sáron mély völgyében lakókért pedig így imádkozott:
Legyen a Te kegyelmes akaratod, Istenünk és Őseink Istene, hogy házaik ne
váljanak sírjaikká " (Jer. Joma. V.2.)
Sáron völgye földomlásokkal, földcsuszamlással fenyegetett
terület volt. Így különösképp érthető a kohanita fohász házaik ne váljanak sírjaikká.
Az otthon, a munkahely ne legyen sírrá! ! Az otthon maradhasson a
családi élet oázisa, a munkahely pedig a hivatás gyakorlásának, az Élet
fejlődésének-fejlesztésének helyszíne! A tájfunok, a monszunok, a hurrikánok, a földcsuszamlások idején mélyen elgondolkodik a hivő lélek...
Uram! Add, hogy ne boruljon fel az Általad teremtett világ
rendje!
"...Ijedtség és rettegés szavát hallottuk, mert
nincs béke." (Jeremiás 30.5)
Az egész világ feszültséggel, aggodalommal s várakozással teli.
Vajon mi lesz holnap? Lesz-e holnap?
Én hiszem teljes hittel, hogy lesz holnap, hogy még édes a fény,
melynek napsugarait időnként eltakarják a terror árnyai. Építünk tovább otthont
és munkahelyet, közősséget és közös értéket. Amikor az
5766. zsinagógai évet köszöntjük, idézzük a nagy próféta
szavait.
" És te ne félj szolgám Jákob, úgymond az
Örökkévalö, és ne rettegj Izrael, mert én megsegítelek távolból... "
(Jeremiás 30. 10)
Benne bízunk, aki a kegyelemmel és szeretettel, irgalommal viseltetik
az alázatos lélekkel és meghallja fohászunkat, s békét ad Izraelnek, s az egész
világnak. E gondolatokkal köszöntlek Benneteket, kérve rátok a rabbinikus áldás
szavait:
|
|
|
|
|
|
|