Van néhány kántor akiket a vallási élet becenevük
említésével tart nyilván.
A majd 70 éve már nem élő Rosenblattot Joszelének hívják ma is a
"bennfentesek", de Waldmann és Glantz lemezborítóin is Leibele utónév
olvasható. A jelenleg Indianapolis-ban működő Giora Sharon - Sándor György
viszont sokunknak a Sándor Gyuri.
Majd negyven éve, hogy az első " Ki mit tud" tehetségkutató versenyen 14
évesen Figaro kavatináját előadva jutott a döntőbe! "Figaro itt, Figaro ott,
Figaro mindenütt",- mintha további életének zenei szignálja lenne.
Még kamaszként Izraelbe került, ahol tanulmányai után a kántori és operaénekesi
pálya kettősségében működött évtizedeken át, majd Amerikába menve, rendezői
feladatokkal is bővült karrierje. Pihenésképpen igyekszik évente Pestre jönni, hogy
2-3 héten keresztül minden Sábbátkor előimádkozzon valahol, mártír-I-tiszteletet
tartson, és néhány koncerten énekeljen. Rádióműsor a hivatásáról, önmagáról
szintén belefér még. Akcentus nélkül, szép magyarsággal társalog, találkozik
kollégákkal, barátokkal, hogy egy kicsit lehessen szakmázni, bármennyit, bármikor.
Felhív Ferihegyről: "itt vagyok", mire beérek a Hitközségre a Síp utcába
már ott áll divatosan, jól ápoltan.
Az 53 éves, családos kántorművész elképesztő nagy repertoárral rendelkezik.
Több mint 60 operaszerep alakítása mellett, a dal- és oratóriumirodalomban is
folyamatos felkéréseknek tesz eleget. Koncertek után többször is hallottam őt magyar
nótát és operettet énekelni. 15 évesen ment el Magyarországról. Ismeri a pesti
vicceket, operai híreket. A másokat akár rajongásig elismerni képes művészember
kottáiból egyébként mi magunk is szüretelhetünk. Számos itthoni hangverseny,
lemezfelvétel az általa adott kottákból szerkesztődött, jórészt még az Internet
világa előtt.
A kántorművészet, a cházánut világában nem ritkaság az imádkozni tudás családi
hagyománya. Herstik-, Stern-, Klein-Kelen, Kálmán-, Oysher-, Koussevitzky-,
Borenstein-, Schorr-, Rosenblatt-, stb. családok mellé sorolódik a Sándor család is.
Hiszen a színes egyéniségű, idős korában is ragyogóan éneklő-imádkozó édesapa
Sándor Ernő, kívül-belül egyaránt láthatóan hagyott nyomot fián. Érdekes, hogy a
fiú minden szakmai pallérozottsága mellett, kántori énekében, az apai karakter a
legmegragadhatóbb komponens.
**********
A továbbiakban elemzett CD felvétel,
színtiszta cházánut. Nyolc liturgiai részlet, híres kántorok és zsinagógai
komponisták darabjai. A népszerű művek előadóit az összehasonlítás árnya joggal
fenyegeti. Csak az egyéni értelmezésű, stílusbiztos, önmaga előadói hangjára
lelő produkció az, ami tanulmányozásra érdemes. A hajlékony és karakteres lírai
bariton Sándor György rendelkezik a professzionalitás e kellékeivel.
Avraham Ellstein híres karnagy és zeneszerző Semá Jiszráel kezdetű
Kedusa-részletében néhány ismert, igen szépen frazeált műzenei fordulat színesíti
az elegáns szövegmondást. Stílusérzékét bizonyítja, hogy az operai utalású
fordulatok helyén is megmarad klasszikus hangképzését fel nem adva - kántornak. Erre
az egyensúlyozásra kevesen képesek.
A Hábét Misámájim fohászban - Israel Alter kántor művében -
üldözöttségünkről szenvedélyes panasz hangján tör ki, amit az Örökkévalóhoz
szóló bensőséges kérésben old fel.
Yelsky Háskivénuját talán kevesen énekelnék, de a Vehágén báádénu kezdetű
bajoktól megszabadulást könyörgő részlet és az imazáró bráchá meggyőzött,
hogy ez a feldolgozás is megszólaltatásra érdemes adaptáció.
Ellstein Vilirusálájim Irchá kezdetű főimádság részlete nagy formátumú
cházánut szám, amit hanggal is jócskán kell győzni. Sándor Gyuri itt sem marad
adós, miközben élvezzük zenei építkezésének tagoltságát, biztonságát.
Az ismeretlen szerzőjű Hálél-részletben, a Kol riná kezdetűben éri el e sorok
írója számára a művész személyiségének legátütőbb fokát: a hála érzését
piano, de mégis fűtött hangon intonálja. A Pitchu li sááré cedek -"Nyissátok
ki az igazság kapuját" - folytatás lelkesültsége szinte szemünk elé tárja a
spirituális világosság beáradását. Az igazak e kapun történő bemenetelének
végtelen nyugalmú falzettje talán a lemez legünnepélyesebb, legfelejthetetlenebb
pillanataival ajándékozza meg a hallgatót.
Az Áchénu Kol Bét Jiszráél tipikus, nehéz Kwartin-szám. A hajdani Dohány utcai
főkántor, az orosz kántorgéniusz, megköveteli utódjaitól is, hogy a puszta
vokalitást meghaladóan tanulják imafeldolgozásait. Kényszerít a mélyebb
megértésre, és ennek megfelel Sándor Gyuri éneke..
Jacob Rappaport számainak számos kántor köszönheti ismertségét. Elképzelem, midőn
Jom Kippur vége tájt a Neila-ban kántorunk ilyen intezitással recitálja az "Áto
Notén Jád" - " részletet, az milyen felemelő lehet.
Az igényes popularitás minőségében írta Sol Zim a népszerű amerikai kántor az
Izraelért könyörgő újkori imát az Ávinu Sebásámájimot. Érzelmes táncdalszerű
keretbe illeszkedő kántorszóló után a szöveg is visszatér a kezdő sorhoz.
"Mennyei Atyánk, Izrael szirtje és megváltója" szépen előadott, szívhez
szóló, méltó előadású ima, hatásos kadenciában zárja be majd 40 évnyi vallást
és művészetet szolgáló pálya egyfajta összegzés jegyében született lemezét,
hangzó dokumentumát.
|
szerző |
cím |
1 |
A. Ellstein |
Sh'ma Yisrael |
2 |
I. ALter |
Habet Mishamayim |
3 |
L. Yelsky |
Hashkivenu |
4 |
A. Ellstein |
Velirushalayim Ircha |
5 |
Ismeretlen |
Kol Rina Vishua |
6 |
Z. Kwartin |
Achenu Kol Beit Yisrael |
7 |
J. Rappaport |
Ata Noten Yad |
8 |
S. Zim |
Avinu Shebashamayim |
|
Egy dal-részlet meghallgatása a CD-ről (csak nagysebességű vonalra ajánlott!!)
Fekete László
főkántor
2002.12.02. |