Dr. Shlomo Spitzer
A "Tisztelgés a 100 éves Tel-Aviv előtt", című, a Magyar Tudomány Ünnepe
előadássorozatban 2009.november 24-én.
"Águdát Izráel" – "Izráel Egyesülete vagy Szervezete"
Az "Águdát Izráel"
("Izráel Egyesülete/Szervezete") 100 éve fennálló zsidó szellemi
mozgalom és politikai párt, amelynek célkitűzése az ortodoxia megőrzése
a halákhá-hoz mint a zsidó életet és társadalmat irányító elvhez
való ragaszkodás által.
Az "Águdát Izráel"
világszemlélete szerint a zsidó életet azok szerint az ideálok szerint
kell alaki tani, amelyeket a 19. században Közép- és Kelet-Európában a
diaszpóra központokban elfogadott társadalmi és vallási intézmények,
életvitel és erkölcsök testesítettek meg. Földrajzi és nyelvi
irányultsága alapján automatikusan tisztán askenázi mozgalom.
Eredetileg
azért alakult, hogy életképes ellenerőt képviseljen a zsidóságon belül
azokkal az előnyökkel szemben, amelyeket az asszimiláció, a reform
irányzatok, a cionizmus, a zsidó munkás- és szocialista pártok és az
autonómista irányzat nyújtott. Galíciában és Bukovinában a
mozgalom előzményeihez tartozik a Mahzike Hadas ("Mahzike ha-Dat)
szervezet megalakítása 1879 május 13.-án, amely az itteni ortodox
zsidóság első egységesülési kísérlete a két asszimilációs irányzat,: a "Somer
Izráel" (amely 1869-ben alakult) és az "Águdát Ágim"-el szemben (élén a
krakkói Simon Sofer Schreiber, Hátám Sofer fia, és Josua Rokeah, Belz
rabbija állt).
Magyarországon az 1868-69-es országos izraelita
egyetemes gyűlés által alkotott szabályzat kötelező ereje ellen a
Hitőr Egylet, a konzervatív zsidóság nevében az országgyűléshez
folyamodott, amelynek következtében az országgyűlés képviselőháza 1870
márciusában az ortodox zsidóság védelmében határozatot hozott. És 1871
november 15.-én elismerte a Hitőr Egylet szervezeti szabályzatát.
Élén 100 tagú (60 világi és 40 rabbi) országos képviselőség áll, akiket
6 évre választanak, központi bizottság és központi iroda.
Németországban az "Águdát Izráel" mozgalom előfutára a "Freie
Vereinigung für die Interessen des orthodoxen Judentums" ("Szabad
Egyesület az ortodox zsidóság érdekeiért"), amelynek korai köreiben,
főleg a történész Isaac Halevy buzdítására Hamburgban 1908 és 1910
között tárgyalták a világszervezet létrehozását. Németországban az
ortodoxián belül két irányzat harcolt egymással: az önállóságért, a Tóra
szuverenitásáért harcoló ortodoxia, amelyet ellenfelei "Austritt- vagy
Trennungsortodoxie"-nak neveznek ("elszakadó vagy kiszakadó ortodoxia")
és a "Gemeindeortodoxie" ("közösségi ortodoxia"), amely az ortodoxián
belül az ellentétes irányzatok egymás mellett maradását látta helyesnek.
1909-ben a német neo-ortodox csoport tagjai tárgyalták először az
"Águdát Izráel" mozgalom megalakítását, de ez, az ortodox táboron belüli
belső nézetkülönbségek miatt, három évig késett. A végső motivációt a
10. Cionista Kongresszus adta, amely úgy döntött, hogy programjába
kulturális tevékenységet is belefoglal, ezáltal elismerve egy világi
zsidó kultúra létezését a vallásival párhuzamosan. A Mizrachi
párt egyes tagjai elhagyták a Cionista mozgalmat és az "Águdát Izráel"
alapítóihoz csatlakoztak egy gyűlésen, amelyet 1912 májusában tartottak
Felső-Sziléziában.
Az "Águdát Izráel" három csoportból alakult, amelyek
a következő irányzatokat képviselték: 1. német neo-ortodox 2. magyar
ortodox 3. Lengyelország és Litvánia ortodox irányzatait. Ezek
különböztek politikai és társadalmi szemléletük tekintetében és
kulturális és szervezeti kérdésekről vallott nézeteiket illetően. A főbb
nézetkülönbségek: 1. az általános európai kultúrához, társadalomhoz és
erkölcsökhöz való viszonyban - ezt a német ortodox irányzat elfogadta;
2. abban a kérdésben, hogy maradjanak-e a fő zsidó közösségi szervezet
része vagy alkossanak külön ortodox közösségeket; 3. abban a kérdésben,
hogy a zsidók fogadják-e el az állam nyelvét vagy a jiddishez
ragaszkodjanak; 4. cionizmushoz való viszony kérdésében.
Az askenázi
világban mindenütt alakultak ezután az "Águdát Izráel"-nek ágazatai,
ifjúsági, női es munkás alszervezetei. Több nézetkülönbség volt a közös
platformon belül:
1. a világi (nem vallásos) oktatás kérdése: a
Kattowitz konferencia egyes kezdeményezői szintézist próbáltak elérni a
következő elv megfogalmazásával: "A "kelet"-nek a Tóra-tudását kell
adnia a "nyugat" számára, a "nyugat"-nak a műveltségét a "kelet"
számára." A "nyugat" műveltsége a nyugat-európai, német-stílusú
középosztály műveltségét jelentette. Ezt a programot erősen bírálta az "Águdát
Izráel" Kelet-Európai része, amely kijelentette, hogy az egységet
egyedül csak a status quo megőrzésével lehet fenntartani: minden
egyes csoportnak a maga életformáját kell folytatnia, változtatás
nélkül. Ezt az álláspontot Hayyim Soloveichik, Brest-Litovsk rabbija, 18
pontban foglalta össze, mint a lengyel és litván rabbik mozgalomban való
részvételének a feltételét.
A másik akkut kérdés a cionizmushoz
való viszony volt. Kezdetben az "Águdát Izráel"-t részben olyan
csoportok hozták létre, amelyek következetesen elleneztek minden
kísérletet arra nézve, hogy Izráel földjén zsidó nemzeti államot
hozzanak létre emberi eszközökkel. Mégis, lassanként kialakult egy olyan
álláspont, amely a holokauszt után a szervezet ideológiai alapja lett
Izráelben. Izráel földje programjuk középpontjában kell, hogy
szerepeljen, amelynek, az "agudista" vezető, Isaac Breuer,
megfogalmazása szerint "egyesítenie kell Izráel egész népét a Tóra
irányítása alatt, az élet minden területén, politikai, gazdasági és
szellemi élet tekintetében, Izráel földjén".
Az "Águdát Izráel"
központi intézményei, formai fontosságuk sorrendjében, a következők:
(1) Mo’ecet Gedole ha-Tora (a Tóra-tudósok Tanácsa): 1964-ben 15
rabbit számlált, mindannyian halákhikus tekintély;
(2)
Kneszijja ha-Gedolá ("Nagygyűlés") az egyesület legfelsőbb politikai
autoritása, az "Águdát Izráel" helyi szervezeteinek képviselőiből áll.
Minden 200 tag választhat egy képviselőt a "Nagygyűlés"-be. Az első két
nagygyűlést Bécsben tartották 1923-ban és 1929-ben;
(3) A Központi
Világtanács-t a Nagygyűlés választja;
(4) Világszintű
Végrehajtó Bizottság. A második világháború előtt az "Águdát Izráel"
legszámosabb és legaktívabb ágai Lengyelországban voltak. Ez
részben a haszid "caddik" mozgalom, és főleg a Gur dinasztia
támogatásának volt köszönhető. Helyi politikai teljesítményei és
erőssége a zsidóknak a Szejm-ben (a parlamentben) való
képviseletében és az "Águdá"-nak a választási eredményeiben tükröződött.
1933-tól kezdődően egyes politikai vezetők, különösképpen J. Rosenheim
Németországban és Harry Goodman Angliában számos politikai kérdésről
beszélt.
Az "Águdát Izráel" oktatási tevékenysége, amelyet számos
országban folytatott, főleg az ortodox iskolákra és intézményekre
terjedt ki. Ezek Kelet-Európában és Izráel földjén főként talmud tora-intézmények
és jesivák voltak, a Bét Jákob nevű, lányokat oktató elemi
és középiskola-hálózat; 1953-tól az "Águdát Izráel" pártnak a
felügyelete alatt álltak Izráelben a független oktatási hálózatnak olyan
iskolái, főleg talmud tora iskolákat, amelyek nem akartak részt
venni az általános állami oktatási hálózatban.
A náciknak a hatalomra
jutása után Németországban az "Águdát Izráel"-nek a politikája a
cionista települések létrehozásával kapcsolatban Izráel földjén
alapvetően megváltozott. Újratárgyalták egy zsidó állam esetleges
létrehozását és a cionizmushoz való viszonyt Az "Águdát Izráel" részt
vett a St. James palotában tartott konferencián, amelyet a brit kormány
hívott össze 1939 elején, és ezen az agudisták összeegyeztették
politikájukat a cionista szervezetével. A Központi Világtanács
1947-es augusztusi Marienbaden-i találkozóján a mozgalom három
központját alapították meg: Jeruzsálemben, New York-ban és Londonban.
Az
"Águdát Izráel" a cionista szervezettel működött össze a diaszpórának
nyújtott segítség kiterjesztésében. Hatékonyan működött együtt a
cionizmussal a zsidó állam megalapításában. Végül is 1947-ben a Zsidó
Ügynökség biztosította egy levélben, hogy vallásos kérdésekben a
status quo fenn lesz tartva, és ennek következtében az "Águdát
Izráel" kész volt csatlakozni Izráel Államának ideiglenes tanácsához.
Az
"Águdát Izráel"-t Izráel földjén 1912-ben alapították, de a
közéletben nem volt aktív 1919-ig. Ekkor Jeruzsálemben a szélsőséges
ortodox szárny tagjai, akik fanatikus módon ellenezték a cionizmust, az
újraalakították Jeruzsálemben. 1919-től 1935-ig, Moshe Blau vezetése
alatt, az "Águdát Izráel"-t teljes egészében az ultra-ortodox
közösséggel azonosították. Tevékenységének vezető elve a Cionista
Mozgalom égisze alatt szerveződő közösségtől való teljes politikai és
társadalmi elszakadás volt. Az "Águdát Izráel" elkeseredetten harcolt
azért, hogy ne legyen része Palesztina zsidó népessége hivatalosan
elismert közösségének (Knesszet Jiszráel) és ezt elérte.
Külön
rabbinikus intézményeket alapítottak R. Hayyim Yosef Sonnenfeld vezetése
alatt, aki R. Abraham Isaac Kook főrabbi által vezetett rabbinátussal
párhuzamosan működött. 1937 júliusában a Peel Bizottság ajánlata egy
zsidó állam létrehozásáról Palesztina egy részén heves vitát váltott ki
az "Águdát Izráel"-en belül Palesztinában. Elvben mindenki elvetette egy
nem-vallásos zsidó állam létrehozását, de abban eltértek a vélemények,
hogy az európai zsidóság akkori aktuális helyzetére való tekintettel
teljesen elvetendő-e ez a gondolat, vagy elfogadható, bizonyos
feltételekkel.
1940 és 1947 között az "Águdát Izráel" együttműködött a
nemzeti zsidó intézményekkel és volt egy speciális bizottsága is a brit
hatóságok irányában való politika koordinálására. 1940 áprilisában az "Águdát
Izráel" lengyelországi vezetője, a Gur dinasztia haszid rabbija, a "Gerer
Rebbe", és veje, Yizhak Meir Levin Palesztinába érkezett, és ezzel új
lendületet adtak a mozgalomnak, a jisuv életében való aktív
részvétel tekintetében.
Amikor az "Águdát Izráel" csatlakozott azokhoz,
akik egy zsidó állam megalapítását kérték, képviseletet kapott az
Államok Ideiglenes Szervezetében (Mo’etzet ha-Medina) amely
aláírta a Függetlenségi Nyilatkozatot. Amikor 1948-ban Izráel
Állama megalakult, az "Águdát Izráel" politikai párt lett,
képviselettel minden nemzeti és önkormányzati szervben. Vezetője, Rabbi
Y. M. Levin, társadalmi jóléti miniszter volt 1949 és 1952 között.
Mindezen intézményekben az "Águdát Izráel" a halakhá-nak a
közéletben való betartásáért harcolt. Fő kampányai az oktatás területén
voltak és 1953-ban, miután a különböző oktatási irányzatokat
megszüntették és egy egységes iskolarendszer jött létre a kötelezően
szabad oktatás törvényének jegyében, az "Águdát Izráel" saját
független iskolarendszert hozott létre. Kivívta a "vallásos" lányok
és a jesiva-tanulók felmentését a katonai szolgálat alól.
Az
amerikai "Águdát Izráel" 1939-ben alakult. Különös fellendülést
1941-ben ért el, amikor Amerikába érkezett R. Aaron Kotler, aki a
világszervezet Legfelsőbb Rabbinikus Tanácsának tagja volt. A
szervezetnek van gyerek-, lány- és ifjúsági részszervezete.
Az "Águdát
Izráel" párt ma Izráelben az "Egyesült Tóra Zsidóság" nevű
párttal szövetségben vagy egyedül indul az Izráeli parlamenti
választásokon. Célkitűzései az állam alakulásakor David ben-Gurion-nal
kötött egyezség alapján a "somer Sabbat" és "somer Kasrut" elveinek
érvényesítése (status quo askenázi álláspont).
|