2018. június 10 - 16


Koráh hatalomra vágyott és csúnyán elbukott. Nem rendeztek választást, nem szavazhatott senki, Isten döntött a kérdésben: "Megnyitotta a föld a száját és elnyelte őket és házukat, meg minden embert, aki Kóráhhoz tartozott és minden vagyont" (16:32).

A hatalommal kapcsolatos összetett viszonyról szólt (Menáhot 109b) Rabbi Jehosua ben Peráhjá: "kezdetben (amikor fiatal voltam) ha bárki felkért volna, hogy töltsek be fontos pozíciót, akkor megkötözve vetettem volna az oroszlánok elé. De most, amikor már hatalmon vagyok, ha bárki megpróbálna eltávolítani onnan, megkötözném és forró vizet öntenék rá".

"Pártot ütött Koráh, Jichár fiai, Kehát fia, Lévi fia" (16:1). A rofsici Rabbi Naftali mondta: "A tekintélyes felmenők szerencsés esetben alázatossá teszik az utódokat, sajnos azonban néha (?) ellentétes hatása van az előkelő jihusz-nak, alaptalan büszkeséget és arroganciát eredményez. Koráh az utóbbi csoportba tartozott, túlzott önbecsülése indította arra, hogy fellázadjon Mózes ellen".

Vajon Koráh csak azért kapott büntetést, mert nem ugyanazt gondolta, mint Mózes? Büntethető-e bárki a gondolatai miatt? Nincs az embernek joga kételkedni, vagy más utat választani?

A dvinszki Rabbi Meir Szimha HaKohen (Meseh Hohmá) szerint Koráhék vétke nem az volt, hogy bizonytalanok voltak abban a kérdésben, hogy vajon tényleg Mózes lett-e kiválasztva a küldetésre és a pozicióra - ez még megbocsátható lett volna. Vétkük az volt, hogy pontosan tudták, hogy Mózes Isten küldöttje volt, és ezáltal ellene lázadtak szándékos rosszindulattal. A bölcsek ezt úgy definiálják: "felismeri Alkotóját, de szántszándékkal lázad ellene".

Koráh valódi tragédiája az volt, hogy állandó elégedetlenséget érzett, más akart lenni, mint ami volt és lehetett volna. Bár ismerte volna az Árugát HáBoszem megjegyzését! "Nem szabad senkinek panaszkodnia, azt mondva: miért teremtett engem ilyen gyenge felfogó képességgel az Örökkévaló?
Vagy: miért nem teremtett élesebbnek, intelligensebbnek? Vagy: Ha az Örökkévaló másnak teremtett volna, akkor jobban tudnám szolgálni őt"!

Ezek egytől-egyig tévutak, az a feladatunk, hogy a saját adottságainkat használva, törekedjünk a maximumra, és ne felesleges, Istentől eltávolító önsajnálkozással vágyjunk mások lenni, ahelyett, hogy körültekintően felfedeznénk saját magunkat.

A midrás világossá teszi, hogy Koráh remekül nősült, hozzá illő asszonyt vett el, korai bukásukig nagy harmóniában élhettek.

"Amikor Mózes elmondta Izrael fiainak, hogy a szemlélőrojtok (cicit) parancsát is megkapta a Kádos Báruh Hu-tól, Koráh felesége így szólt férjéhez: mi újat tanultál ma Mose rábénu jesivájában? Koráh így válaszolt: egy új micvát adott ma át nekünk, a cicit és a benne lévő kék szál parancsát.
Mi az, hogy kék szál parancsa? - kérdezte a felesége. Koráh így felelt: Mózes azt mondta, Isten parancsba adta, hogy a ruháink sarkaira tegyünk három fehér és egy kék rojtot.
Szórakozik veletek - mondta Koráh felesége. Minden nap megálmodik valami új "Istentől kapott" parancsot. Ha a kék ennyire fontos, akkor miért nem egy teljesen kék ruhadarabot adott parancsba?
Na, én most varrok nektek egy teljesen kék ruhát. Menj el hozzá, hogy mit mond, és meglátod azonnal, hogy minden, amit parancsol, azt a saját fejében álmodja meg. Ezen a módon szerzi meg a dicsőséget és tekintélyt magának, királyként viselkedik, a bátyját teszi meg főpapnak, és a bátyja családját helyettes papnak".

Lényeglátó, hatékony érvelés volt, Koráh odafigyelt és elfogadta, a végeredmény ismert.

"Az igaz ember virul, mint a pálma" (Zsoltárok 92:13). Szombat délelőttönként gyakran ér minket a szerencse, hogy előimádkozóink dalban mondják el ezt a szép mondatot.

Héberül így hangzik: cádik kátámár jifroh, és a kifejezések utolsó betűit összeolvasva Koráh nevét kapjuk. Az Arizal szerint ez arra utal, hogy a jövőben Koráh virulni fog és legnagyobb cádikok egyike lesz. Legyen igaza mesterünknek!

Sábát sálom, békés szombatot mindenkinek!

Darvas István
rabbi

   Copyright © ORZSE.HU, 2018.
Az oldalainkon található anyagok, információk bármilyen felhasználása csak a szerző(k) előzetes, írásbe
Visszali engedélyével történhet.