Jom Kipur:
Az Engesztelés napja
Jom kipur héber szavak
jelentése: engesztelő nap.
Egynapos ünnep, mind Izraelben, mind a diaszpórában. A Tóra írja: "...a hetedik
hónap (tisri) tizedikén van az engesztelés napja, szent gyülekezés legyen ez nektek
és sanyargassátok lelketeket; és mutassatok be tűzáldozatot az Ö.valónak"
(M.III. XXIII,27).
Jom Kippur, 1724, from Juedisches Ceremoniel
Illustration from Juedisches Ceremoniel, a
German book published in 1724
A Talmud az ünnepet egyszerűen csak napnak (jomá) nevezi és egy
egész traktátusban foglalkozik szabályaival, előírásaival, rendelkezéseivel.
A Tóra szombatok szombatjaként (sábát sábáton) is említi:
"Szombatok szombatja (nyugalma) legyen ez nektek..." (M.III. XVI,31). A szombat
a világ teremtésének befejezésére emlékeztető nap, mikor az ember egy picit
hasonlatos Teremtőjéhez és "ünnepi érzésben" tölti el ezt a napot, jól
érzi magát. Nos ez a nap, legalábbis a fizikai dolgok tekintetében, nem ilyen! Ez az a
nap az évben, mikor szabad, sőt a Tóra előírása szerint kötelesség böjtölni,
mikor a munkaszünetet a test szellemi részének kell szentelnünk, mikor el kell
gondolkodni oly dolgokon, hogy mi végből is vagyunk az élők között, miért is
élünk, mire használjuk földi létünket.
A szent napnak (jom hákádos) is nevezzük, mert az évben ez a nap a
legfontosabb, ugyanis a hagyomány szerint ekkor dönt az Ö.való minden halandó
jövendője felől. A jeruzsálemi Szentély fennállásának idejében a főpap is e
napon mehetett csak be a Szentek Szentjébe és végezte ott a szolgálatát az egész
nép bűneinek megbocsátásáért.
Nevezzük a pecsételés napjának (jom hátimá) is, mert a ros
hásáná napjaiban hozott ítéletet most "pecsételi meg" az Ö.való, ekkor
lesz végleges az emberek sorsáról hozott ítélet.
Az engesztelések napja (jom hákipurim) elnevezés is ismert, mert a
hagyomány szerint nem csak az élők, hanem a halottak, sőt még az eljövendő
nemzedékek számára is engesztelést hoz e nap a midrás szerint (Midrás Tánhumá
XXXI.).
Hívják még e napot hosszú napnak (jom ároh) is, mert az
ünnepnapokon szokásos négy imán kívül most még egy ráadás imát (nöilá) is
mondunk a zsinagógában. Hosszú azonkívül még azért is e nap, mert kb. 25 órán át
kell böjtölni és ezen idő java részét a zsinagógában eltölteni. Különböző
történelmi események is kötődnek e naphoz:
- A Tóra szerint e napon jött le Mózes a Szináj-hegyről a második kőtáblákkal
megbocsátást hozván az Ö.valótól az "aranyborjúval" vétkező népnek
(M.II. XXXIV. fejezet).
- A bibliai időkben a jovél évnek ez a nap volt a kezdete.
- 1973 október 6-án, jom kipur napján támadta meg Egyiptom és Szíria hadserege
Izraelt.
Jom kipur törvényei, előírásai, szokásai hűen tükrözik e nap szellemiségét,
mondandóját.
Kora reggel szokás alámerülni a rituális fürdőben (mikve), hogy fizikailag is
megtisztulva tudjuk fogadni a szent napot. Ugyanez okból szokás a fogadalmakat,
ígéreteket három tanú előtt (bét-din) feloldani, és bocsánatot kérni
embertársainktól mert: "...az embernek az Ö.való ellen elkövetett vétkeit a jom
kipur megbocsátja; de az embertársa elleni vétkeit nem törli el mindaddig, míg az
ember meg nem követi embertársát" -írja a Misna (Jomá VIII,9).
A tisztaságot, a bűntől való mentesítést, megszabadulást
szolgálja a kápárá (kapparot, jiddisül kapore) szertartása is. A kápárá úgy zajlik, hogy a férfiak
általában egy fehér kakast, a nők egy fehér tyúkot megforgatnak néhányszor a
fejük felett, és egy erre az alkalomra összeállított szöveget (Bné ádám...)
mondanak el. E szertartás a jeruzsálemi Szentélyben bemutatott áldozatot is
jelképezheti, más vélemény szerint az állat az embert, tehát önmagát
helyettesíti, az ő bűnei, vétkei mintegy "átszállnak" a szárnyasra. Ezt a
baromfit, a kialakult gyakorlat szerint, meg lehet váltani pénzzel is, és azt a
rászorulóknak adományozni.
Szokás a temetőbe is kilátogatni, felkeresni az elhunytak sírját, emlékeztetni
önmagunkat a halálra, mely a bűnök eredménye. Hagyományosan az igaz emberek
(cádikim) sírjait látogatjuk meg és kérjük közbenjárásukat érdekünkben az Égi
Bíróság előtt. Ilyenkor a szokásosnál több adományt (cedáká) adunk a
Példabeszédek könyvében olvashatókat szem előtt tartva, miszerint: "...a
jótékonyság megment a haláltól" (XI,4). Már a délutáni (minhá) imában is
elmondjuk a bűnbevalló (viduj) imákat, ami a megbánás, megtérés egyik lényege. Ez
az ima többes számban íródott, mert mindenki felelős a másik ember vétkeiért is!
Szokás ökölbeszorított kézzel a mellet (szívet) ütni minden bűn említésénél.
Néhol szokásban van, hogy cukrot, édességet osztanak a
zsinagógában ezzel is jelezvén, hogy ne legyen senki sem rászorulva a közösség
támogatására, hanem "édes" nyugalomban szerezze meg szükségleteit.
Délután, mivel jom kipur napja böjtnap, bőségesen kell étkezni, nehogy az áhítatot
túlzottan zavarja az éhség érzete. Aki ilyenkor bőségesen étkezik, olyan mintha
két napon át böjtölt volna -mondták bölcseink. Ekkor csak könnyen emészthető,
gyengén fűszerezett ételeket szokás fogyasztani. A hagyomány szerint ilyenkor is
mézbe mártjuk a kenyeret/bárheszt, csakúgy mint ros hásánákor.
Az ünnep "bejövetele" előtt (még világosban!)
gyertyákat gyújtunk, melyek egészen jom kipur "kimeneteléig", tehát másnap
estig égnek. Az egyik gyertya az élőkre való emlékezést, míg a másik a halottakra,
az elmúlásra való emlékezést szolgálja, ahogyan a Példabeszédek könyve írja:
"Mécsese az Ö.valónak az ember lelke..." (XX,27). Van oly vélekedés is,
hogy a gyertyák az új kőtáblákra, a Tórára (a Tórát fénynek is mondjuk)
emlékeztetnek, ugyanis Mózes ekkor jött le a Szináj-hegyről, meghozván az
engesztelést a vétkező népnek. A zsinagógába indulás előtt az apa és az anya is
megáldja gyermekeiket. A zsinagógában még naplemente előtt elkezdődik a szertartás
és érvénybe lépnek a tilalmak, a nős férfiak felveszik a kitlit (fehér halotti
köntös), mely emlékeztet az elmúlásra és megtérésre int.
|
Gottlieb: Jom Kipur |
Jom kipur napján érvényesek a szokásos szombati munkatilalmak (lásd: szombat!),
valamint még a következő dolgok tilalmasak: enni és inni, tisztálkodni (az
egészségügyit kivéve), testápolószereket használni, bőrből készült lábbelit
viselni és házaséletet élni (Talmud, Jomá 73b). Jom kipur "bejövetelének"
estéjét a kezdő imáról Kol-nidré... (Minden fogadalom...) estnek szokás nevezni.
Először a frigyszekrényből a közösség két tekintélyes tagja egy-egy
Tóra-tekercset vesz ki amivel körbejárja a zsinagógát egy hagyományos mondatot
recitálva (Zsoltárok XCVII,11), majd az előimádkozó mellé állnak aki elmondja a
Kol-nidrét háromszor, a hagyományos ősi dallamon, egyre emelkedettebb hangon. Ezen
ima, vagyis inkább nyilatkozat, kijelentés hagyományos dallama több zeneszerzőt is
(például: Arnold Schönberg, Max Bruch,...) megihletett. A Kol-nidré..., a fogadalmak
semmisségéről szóló kinyilvánítás után az esti (mááriv) ima következik, több
betoldással. Voltak oly közösségek, hol az egész éjjelt a zsinagógában
töltötték zsoltárok és az Ö.valót dicsőítő költemények (pijutim) mondásával.
A jom kipur reggeli (sáhrit) imát korán kezdjük, mivel ezen ima ekkor a leghosszabb az
évben. A Tórából a főpap jom kipuri szolgálatáról szóló mondatokat: M.III.
XVII,1-34; és az áldozatbemutatások mikéntjéről szóló részeket: M.IV. XXIX,7-11
olvassuk.
A háftárá: Jesájá próféta könyvének LVII,14-LVIII,14 mondatai
az üres, a tartalom nélküli böjtölést helytelenítő, igaz megbánást kérő
szavai: "Hát nem az é a böjt, amit én kedvelek; hogy megnyisd a gonoszságnak
bilincseit, az igának köteleit megoldjad és szabadon bocsássad az elnyomottakat, és
minden igát széttépjetek? Nem az é, hogy az éhezőknek megszegd kenyered és a
szegény bujdosókat házadba bevigyed..."-LVII,6-7.
A háftárá olvasása után a halottakról megemlékező szertartást
tartjuk meg (mázkir), melyben megemlékezünk az elhunyt rokonokról, a közösség
halottairól és a mártírokról is.
Utána következik a toldalék vagy "többlet" (muszáf) ima, melynek
különlegessége, hogy a főpap Szentélybeli szolgálatáról szóló részt (ávodá)
is elmondjuk, és hasonlóan mint annak idején a Szentélyben, most is térdet hajtunk
és leborulunk bizonyos részeknél. Szokás szénát, füvet, vagy újabban papírt
teríteni ilyenkor a zsinagóga kövezetére, padlózatára.
A muszáf ima során újból elmondjuk, úgymint ros hásánákor is,
az "Unetáne tokef..." kezdetű imakölteményt, mely az ünnep hangulatához
méltó jellemzést ad az emberről: "Hasonlít (az ember) a tört cserépre, olyan
mint a hervadt fű, mint a fonnyadt virág, mint a tűnő árnyék, mint a szakadó
felhő, mint a lélegzet, mint a futó homokszem és repülő álom..."
A délutáni (minhá) ima Tóra-olvasása M.III. XVIII,1-30 mondatai,
melyek a tiltott házasságok és az erkölcstelenség, valamint a bálványimádás
tilalmáról szólnak. A háftárá Joná (Jónás) próféta rövid, de e naphoz, az
engesztelés napjához illő könyve, mivel a megtérésről, a bűnök
megbocsátásáról szól. Ilyenkor, mivel már közel egy napja tart a böjt, szokás
szegfűszeggel megtűzdelt birsalmát vagy tubákot (dohánypor) szagolgatni.
A nap utolsó, rendhagyó imája a nöilá (/kapuk/ bezárása). A
hagyomány szerint ekkor záródnak be az ég kapui, ekkor dől el véglegesen sorsunk ez
évre, de ekkor ért véget annakidején a Szentélybéli szent szolgálat is. A nöilá
ima alatt nyitva van a frigyszekrény, az imákat halkan mondjuk, befejezésül pedig
hétszer kiált fel a gyülekezet, ahogy Élijáhu próféta győzelme után a nép
kiáltott fel: "Az Úr az I.-ten!" (Királyok I. XVIII,39). A csillagok
feljövetelével, az ünnep "kimenetelével", megfújjuk a sófárt, amelyet
elul hónap elsejéig már nem fújunk. Szokás, ugyanúgy mint peszáhkor, e mondatot
mondani: Lesáná hábáá birusálájim!/A jövő évben Jeruzsálemben! Az esti
(mááriv) ima után a Hold megszentelése (kidus leváná) következik, és a sátor
(szuká) építésének megkezdése szukotra készülvén, hiszen eleink is rögtön jom
kipur után nekiláttak a pusztai Szentély elkészítésének.
(M.II. XXV. fejezet).
Részlet Oláh János:
Judaisztika c. könyvéből
|