Petrák Katalin:
Emberi sorsok a 20. században
Magyar hadifoglyok
és emigránsok a Szovjetunióban a két világháború között
Az
első világháború emberek millióit ragadta el szülőföldjükről,
amelyet egyrészűk soha nem látott többé.
Mivel ez volt az első olyan háború amelyben az általános
hadkötelezettség alapján az egész zsidó lakosság résztvett, zsidók
tömegei is osztoztak sorsukban.
Magyarok százezrei kerültek Oroszország távoli vidékeire, sokan ott
is telepedtek le, családot alapítva szovjet állampolgárok lettek,
később politikai és gazdasági emigránsok is növelték számukat.
Viszontagságos, gyakran tragédiába forduló életükről ad képet Petrák
Katalin Emberi sorsok a 20. században. Magyar hadifoglyok és
emigránsok a Szovjetunióban a két világháború között című, a
Napvilág Kiadó és a Politikatörténeti Intézet közös kiadásában
megjelent 301 lapos könyvében.
Munkája elején Przemysl védelméről és elestéről számol be, mintegy
bevezetve az olvasót a hadifogságba kerülés módjáról, majd bemutatja
a krasznojarszki "mintatábort", az évek során nagy leleményességgel
és igyekezettel kialakított "plenni" létforma típusaként. Nagy a
különbség tisztek és legénység között, az előbbiek pl. egy orosz
szakmunkás fizetésének többszörösét kapják cári rubelben, míg
alárendeltjeiket a hideg és a tífusz tizedeli. Markovits Rodion,
Fábián Béla és Lévai Jenő ( mindhárom zsidó) a szerző által gyakran
hivatkozott műveiből jól ismerjük ezt a világot, de Petrák Katalin
nemcsak elemez, hanem új vonatkozásokat is feltár. Idézi Lévai Jenő
statisztikáját Krasznojarszkból, ahol a tisztek közül csak 314
vallotta magát zsidó nemzetiségűnek a 711 izraelita vallásúból, míg
a legénységnél 233volt az arány 292-höz.
Ír Gyóni Gézáról, akinek krasznojarszki halála nagy vesztesége
irodalmunknak! A győztes forradalom véget vet a tábori életnek, a
szovjet egyszerűen szabadnak nyilvánítja a hadifoglyokat nem törődve
hazajutásukkal. Még az elnevezést is megváltoztatták, csak "azelőtti
hadifoglyokat" volt szabad emlegetni, főleg írásban.
Belekeveredve a polgárháborúba újabb szenvedések várnak rájuk, az
un. Csehszlovák Légió ( a könyv Cseh Légióként említi pedig szlovák
tagjai is voltak) vérfürdőt rendez a magyarok között. Rendszerváltás
előtt kihangsúlyozták a Vörös Hadseregbe lépettek szerepét, ők
lettek a "rendíthetetlen százezer", pedig többségük választásához az
ellátási nehézségek és a hazautazás kilátástalansága is hozzájárult.
Sokan ott is maradnak, eleinte megbecsülik szaktudásukat, de további
sorsukat a "Gulagok a Jenyiszeji kormányzóságban" alfejezet vetíti
előre. A külföldiekkel szembeni bizalmatlanság véres
következményekhez vezetett!
És mit tettek itthon hazatérésük érdekében? Úgy tűnik nem sokat!
Terjedelmes rész foglalkozik a "hadifogolyügy" hazai fejleményeivel,
de a kép eléggé nyomasztó. Pedig a férfilakosság jelentős hányada
megízlelte a fogságot, amely az irodalomban és filmekben is
tükröződött (még olyan szerzők is szívesen írtak róla, mint Zilahy
Lajos és Móra Ferenc, akik személyesen nem voltak hadifoglyok).
Szinte gúnynak hat a nemzetközi egyezmények ismertetése a
hadifoglyok jogállásáról – összehasonlítva a
hazatértek emlékeivel. Meg kell jegyeznünk, hogy az első
világháborúban még mindig jobb volt a hadifogság, mint a másodikban,
legalábbis a keleti fronton.
A háborút és területet vesztett Magyarország katasztrofális
helyzetében nem tudta hazahozni fiait, akik ezért kalandos utakon
évek múlva szivárogtak otthonukba, gyakran saját költségen (Sanghai-Marseille
hajóút 1000 pengőbe került!) vagy külföldi segélyszervek útján. Ezek
között a könyv nem említi a JOINT-ot, akik valláskülönbség nélkül
tizezerszámra hozták tengeri úton haza a hadifoglyokat
Vladivisztokból. Hazautazás kapcsán olvashatunk egy később oly
szomorú helységnevet: a Lengyelországon keresztül érkezők az
auschwitzi fogadóállomáson részesültek fertőtlenitésben.
Itthon a csóti, zalaegerszegi és más leszerelőtáborokban sokszor
gyanakodva fogadták őket, még a parlamentben is szóvá tették a "négyszemközti kihallgatások" durvaságát. Szállóigévé vált:" A
keletről hazajött hadifogoly tifusz-, kolera- és bolsevizmusgyanús".
Rengeteg problémájuk merülhetett fel, pl. az orosz feleségek vagy az
optálás ügye, és ezekben nem mindig segítettek nekik az elvárható
legnagyobb jóindulattal.
Könyve második felében az emigránsok világával foglalkozik.
Valamilyen okból a murmanszki vasút építésén dolgozó hadifoglyok
szenvedéseivel kezdődik ez a rész, pedig a "pokolvonat" még 1916-ban
elkészült, az ott robotoló foglyok vöröskatonaként átvették a vasúti
őrséget. Akik erre nem voltak hajlandók a Szoloveckij-szigeteken, a
volt kolostorban berendezett első "mintatábor" foglyai lettek. Sok
nevet említ, magyar családok esnek az egyre kiszámíthatatlanabb
önkény áldozatául. Ráébredve a valóságra egyre többen haza akarnak
jönni, de már 1925-től kezdve egyre több a törvénytelen vádak
alapján kivégzés.
Sok az áldozatok közt a hivatásos katona, többen Stromfeld Auréllal
álltak kapcsolatban. Részletesen leírja a mai szemmel teljesen
értelmetlen szovjet pereket, néha meglepő fordulatokkal. Magas
poziciókból lehetett a Gulagra vagy a kivégzőosztag elé kerülni, de
ha szükség volt az emigráns munkájára, tudására vissza is juthatott.
Szinte humoros Szerényi Sándor pártmunkás említésénél. Halálra
ítélik, de ezt "elszánt tiltakozása hatására" 10 év munkatáborra
enyhítik. (Aki nem egyezik bele nem lövik agyon Sajátságos…) Később
mégis közgazdászként dolgozik Leningrádban. Történelmi alakok is
feltűnnek lapjain, Gerő –akit zárójelben Singernek nevez-, Rákosi és
Kun Béla leggyakrabban, utóbbi szép számmal juttatja lágerbe
emigráns elvtársait, míg őt is utóléri a sztálini végzet. A
letöltött büntetések után sincs szabadulás, "felülvizsgálják" az
ügyet és újabb éveket szabnak ki. Gyanús körülmény lehet még az
eszperantó mozgalomban való részvétel is. Tömegekről van szó, hiszen
1930-ban 70.000 magyar él a Szovjetunióban, a legnagyobb emigráció
Európában. Azok közül, akik politikai okból élnek itt nagyon sok a
zsidó. Magyar szövetkezetek, kommunák műkődnek, más országokból
jöttekkel együtt valóságos nyugati "műszaki segítséget" nyújtva a
szovjet gazdaságnak. Üldözésük, félreállításuk komoly nehézségeket
okoz a szakemberhiánnyal küzdő hatalmas birodalomnak.
Amikor kitör a háború a magyar férfiak a frontra kerülnek,
természetesen igyekeznek felhasználni nyelvtudásukat. Az adatok nem
mindig megbízhatóak, így 190 fő, a magyar Pataki Ferenc vezette
kárpátaljai partizáncsoportról ír 1944 elején. (?)
Nagyon jól használhatók a könyv végén az életrajzi jegyzet, a nevek
egy része később közrejátszott a magyar történelemben, a felekezetet
természetesen nem tünteti fel, de gyakran kitűnik, pl. amikor jiddis
nyelvtudást említ. Források, jegyzetek a terjedelmes függelékben jól
egészítik ki a hézagpótló könyvet.
A felvonultatott imponáló forrásanyag jelzi, hogy bár a
hadifogolykérdéssel sokat foglalkoztak a két háború között, de a
szerző tud újat mondani. Kevesebb dokumentum áll rendelkezésre a
háború utáni emigrációról, itt nagy szerepe van a memoároknak és
visszaemlékezéseknek.
Petrák Katalin könyve nemcsak érdekes olvasmány, hanem értékes
segítség a magyar történelem kevéssé ismert szeletének
megismeréséhez, amely itt sem nélkülözheti a zsidó vonatkozásokat.
Róbert Péter
2013.02.14