Album
alakú, reprezentatív külsejű könyvet tartunk a kezünkben. A
szöveget rengeteg színes kép, egész oldalas illusztráció
tagolja hosszabb- rövidebb részekre.
A csillogó, sokat ígérő borítót és az egyik teljes
oldalt betöltő többszínű táblánál kinyitott könyvet a
kirakat üvegén keresztül csodálva óhatatlanul felmerül a
gondolat, hogy az ilyen díszes albumok a sok színes kép mellett
többnyire kurta, színtelen szöveg kíséretében igyekeznek
bemutatni tárgyukat.
Könyvünket,
a Világvallások - Képes enciklopédiát, kézbe véve,
lapozgatva, a szöveget olvasgatva, kellemes meglepetés ért.
Gyanakvó feltételezésemmel szemben, szakemberek szabatosan megírt
rövid, de lényegre törő ismertetései, leírásai világítják
meg, hozzák "testközelbe" a világvallásokat. E
fogalom körét a kötet összeállítója-kiadója több szerző
nézetével szemben (pl. Helmuth von Glasenapp : Az öt világvallás.
Bp. 1975 stb.) bővebben húzta meg. A sajátosan japán vallásokat
és a judaizmust is ide sorolta. Az utóbbira utalva a Bevezetés
magyarázattal szolgál: "A judaizmusnak [...] hívei
viszonylag kis száma ellenére óriási vallási, szellemi és
kulturális befolyása volt. A kereszténység közvetlenül a
zsidó hagyományból ágazott ki és számos ponton érintkezett
a harmadik nagy monoteista hittel, az iszlámmal." Ugyancsak
a Bevezetés címszavakba szedve tömören ismerteti a világvallások
fogalomrendszerében közösen előforduló kategóriákat: eredet
és történelmi fejlődés, az istenség, szent szövegek,
szentek, etikai elvek, halál és túlvilág stb.
Az
első fejezet a judaizmusról fest átfogó képet; ugyanolyan érdeklődéssel
fordulva a történelmi események, mint a vallás tanításai és
kiemelkedőbb személyiségei felé. Mint a többi tárgyalásra
kerülő vallás esetében, itt is Bevezetés előzi meg a
főszöveget. Ebben igen hasznos információkat találunk; többek
között megismerjük magának a zsidóság fogalmának,
vagy az Izrael elnevezésnek a jelentését. Itt találjuk
a világ zsidó népességének térképen bemutatott számszerű
megoszlását, valamint ugyanezt a nagyobb izraeli települések
vonatkozásában. Az őstörténet tömör összefoglalása, és
egy még rövidebbre fogott időrendi tábla (i.e. 1200 - i.sz.
1995) után a hit, vagyis az egyistenhit kialakulásáról,
és ennek a nemzetté válás folyamatában játszott szerepéről
olvashatunk. A zsidóságon (etnikumon és vallási hagyományon)
belül létező két fő csoportosítás, a szefárd és az
áskenáz ismertetésekor említi, hogy a keleti (az arab
országokból) származó zsidókat is tévesen szefárdnak
nevezik. Azt azonban nem jegyzi meg, hogy ennek egyedüli oka az
általuk beszélt (és az Izraelben általánosan,
"hivatalosan" elfogadott) szefárd kiejtés,
szemben az Európában honos, ma már többnyire csak kultikus célra
használt áskenáz dialektussal.
A
fejezet további lapjain rövid, de minden lényeges részletre
kitérni szándékozó összefoglalását kapjuk a zsidó nép történetének
és a judaizmus ismérveinek, fontosabb fogalmainak és irodalma
alapműveinek.
A
judaizmus ismertetése után fiatalabb, s nem mindig szerető
"testvérének", a kereszténységnek hasonló terjedelmű
és színvonalú leírását találjuk. E fejezet is egy Bevezetéssel
kezdődik, amely a kezdetektől napjainkig áttekinti a kereszténység
történetére vonatkozó legfontosabb tudnivalókat. A hasonló,
illetve a korábbról ismert kiadványokkal összevetve, már a
legelső mondat is a tényszerűség újdonságával hat.
"Nem sokkal Názáreti Jézus zsidó igehirdető és gyógyító
megfeszítése után (kb. i.sz. 30), egy új vallási mozgalom
bontakozott ki a görög-római világban [...]" Ez a mondat
helyesen mutat rá arra, hogy a kereszténység Jézus halála,
vagyis a földi létből való eltávozása után, tanítványai
és követői munkálkodása révén jött létre, alakult vallássá
- tehát a vallásalapítás nem Jézus személyéhez, illetve szándékához
kötődik.
A
kereszténység kialakulásának, megszerveződésének és virágzásának
két évezredes történetén sok-sok tény és esemény említésével,
de mégis olvasmányos stílusban kalauzolja végig olvasóját.
Megismerteti a fontosabb irányzatokkal, felekezetekkel, kiemelve
a közöttük fellelhető különbségeket. Megtudjuk, hogy a hetednapos
ádventisták "pénteken tartják a szombatot és
ragaszkodnak az Ótestamentum néhány étkezési törvényéhez."
Az egyes kulcsfogalmaknak (pl. a Szentháromság, a Jézus-ima, a
kanonizálás, az angyalok, vagy az irgalmas szamaritánus stb.) a
számítógépektől ismert "ablak"-elrendezésben adja
a világosan megfogalmazott, lényegretörő magyarázatát. Az igényesen
kiválasztott illusztrációk klasszikus műtárgyak, illuminált
kódexlapok, ikonok, valamint arcképek (pl. Luther, Jacob Boehme
stb.) felhasználásával adnak bepillantást a kereszténység
kultúrtörténetébe. A liturgia és az ünnepek leírása során
bőséges kitekintést nyujt a távoli, kevésbé ismert országok
sajátosságaiba, amit érzékletesen illusztrálnak a helyszíneken
készített fényképek (pl. virágvasárnapi körmenet Kolumbiában.)
Az
iszlámról az előző fejezethez hasonló eszközökkel készült
pontos és színes tájékoztatót kapunk. A vallási ideológia körvonalazását
keleti pompával illuminált többszázados Korán-lapok, műemlékek
és a vallási élet eseményeinek bemutatásával teszi színessé.
A már említett "ablakok" módszerét itt is hatásosan
alkalmazza a részletkérdések (pl. az iszmailiták, az iszlám
jogforrásai, a medresze, a mecsetépítészet stb.) megvilágítására.
Ilyen formában kapjuk pontos kifejtését a napjaink sajnálatos
közel-keleti aktualitásai között is szereplő "dzsihád"
fogalmának, ami az eredeti szóhasználatban sokrétűbb jelentéssel
birt, mint a közkeletű "szent háború" értelmezés.
A
hinduizmusról indiai szerző írását olvashatjuk. Ebben a
legkorábbi hagyományok, a Védák korától egészen a legutóbb
keletkezett ágazatokig, mint pl. a "Krisna-tudat" közössége,
minden lényegeset megtalálunk a hindu világszemléletről és a
belőle táplálkozó vallási irányzatokról. Tömör és jól
illusztrált leírást kapunk a női istenségekről, a misztikus
iskolákról, a jóga-ágazatokról, a legfontosabb szanszkrit
fogalmak pontos magyar megfelelőit is megtaláljuk.
A
hindu vallásból az i.e. VI. század folyamán kivált és új
vallássá szerveződött buddhizmust is minden jelentősebb ágazatára
kiterjedő tanulmány ismerteti. A kötet korábbi fejezeteitől
eltérően itt már találkozunk néhány pontatlansággal.
Mindenképpen kifogásolnunk kell, hogy a "bódhiszattva"
fogalmát következetesen leendő buddha-ként értelmezi.
Ez utóbbi a buddhista panteon egy konkrét alakja (Májtréja), míg
a bódhiszattva - a mahájána (ún. északi buddhizmus)
terminológiájában (s itt erről van szó!) - egy olyan emberi lény,
aki elérte a megvilágosodás állapotát, de vállalja a további
újraszületéseket azért, hogy így segítségére lehessen a többi
embernek hasonló szellemi szint eléréséhez. A tibeti buddhista
kultúra kialakulását (i.sz. VII. sz.) a XIV. Dalai Láma személyéhez
köti, ami nyilvánvaló tévedés, hiszen a dalai lámák intézménye
csak a XVI. században keletkezett, s a XIV. Dalai Láma pedig
1935-ben született, s ma is él.
A
kínai hagyományok címet viselő fejezet tárgyalja a
modern vallástörténeti terminológiával kínai
szinkretizmusnak nevezett, a hajdani Kínában (és tömegbázisát
kevésbé felbecsülhetően a maiban is) egymással szimbiózisban
élő vallási rendszereket: a taoizmust, a konfucianizmust és a
buddhizmus kínai változatait.
A
Kínában keletkezett vallási hagyományok (elsősorban a
taoizmus és a konfucianizmus) alaptétele: a kozmosz önmagában
tartalmazza a lét törvényszerűségeit; minden - még az istenségek
is - e törvényszerűség részei, megnyilvánulásai. A kozmosz
minden eleme szervesen összefügg, és az egyikben bekövetkező
bármiféle változás lényegében befolyásolja a mindenség más
összetevőinek minőségi adottságait. A kínai vallásos
gondolkodás az ember és ember, illetve az ember és a természet
közötti harmónia megteremtésével a kozmosznak ezt a megváltoztathatatlan
egységét igyekszik a földi lét minden területén szem előtt
tartani. Az időszámítás első századától Indiából Kínába
importált buddhizmus is idomult a kínai szemléletmódhoz, és
ennek megfelelően sajátosan kínai válfajai alakultak ki. Az
említett három vallási tanítás inkább kiegészíti s nem kizárja
egymást; a kínaiak többsége általában mindhármat párhuzamosan
gyakorolja
(= szinkretizmus). E fejezet is terjedelmének megfelelő tömörséggel
sikeresen foglalja össze a kínai vallásrendszerek, a velük
szervesen összefüggő kozmosz-szemlélet, és az így létrejött
fundamentumban gyökerező klasszikus kínai filozófia
legfontosabb elemeit. Mindezt szakszerű történelmi és kultúrtörténeti
háttérrajzzal és kronológiával egészíti ki.
Az
utolsó fejezet, miután megismertette olvasóját a buddhizmus
sajátosan japán válfajával, a zennel és legfontosabb
kultikus, illetve irodalmi szövegeivel, felfedi azt a kevésbé
ismert tényt, hogy Japánban őshonos vallási hagyomány is él,
- a sintoizmus. A sinto Japán nemzeti egyházának
tekinthető, de ez a jellege nem korlátozza híveit abban, hogy
ugyanakkor a buddhista életszemléletet, illetve vallási
gyakorlatot is kövesse.
A
kötetet a benne előforduló fogalmak kislexikona, és fejezetenként
rendezett bibliográfia zárja, amely igényes válogatást közöl
a magyar nyelvű szakirodalomból.
Borsányi-Schmidt
Ferenc |