Beszámoló az OR-ZSE Goldmark Kórusának
2012. november 25-én tartott hangversenyéről
Az
Országos Rabbiképző – Zsidó Egyetem minden esztendőben megünnepli a
Magyar Tudomány Ünnepét tudományos előadásokkal. A Goldmark Kórus – a
hagyományoknak megfelelően - részese kívánt lenni az Egyetem
tudományos munkájának azzal, hogy a maga eszközeivel hozzájárul e
jelentős eseménysorhoz: új művek bemutatásával a zenetudomány ritka
érdekességeit tárva hallgatósága elé.
A 2012 november 25-én az OR-ZSE Scheiber termében olyan kórusművek és
szóló énekek csendültek fel, melyeket az együttes és a szólisták ez
alkalommal énekeltek el először.
Dunajevszkijtől (aki a XIX. században élt orosz kántor volt) a Kórus
repertoárján szerepelt már a "Vösomru" kezdetű kórusműve, de most
újdonságként a 93. zsoltárra írt kompozíciója hangzott fel. A
zsoltáréneklés klasszikus stílusában komponált mű leghatásosabb
része az utolsó gondolatként felhangzó sor, melyet a kórus és a
szólót éneklő Fekete László főkántor tolmácsolt: "Az Örökkévaló
házát megilleti a tisztelet a világ végtelenségéig, örök időkre!"
Ezt követően zeneileg és történetileg is figyelemre méltó szám
következett. A Kórus alapító karnagya Ádám Emil a háború előtt
jelentős kórus és kántorműveket alkotott, melyek elvesztek a
világégés alatt. Csupán egy jelentős partitúra kötete maradt meg
sértetlenül, és ebben található az "Áv háráhámim" kezdetű imára írt
kórusműve. A szerző kézírásával a kotta fejlécében olvashatjuk e
sorokat: "A zsidó törvény tárgyalásával kapcsolatos böjt napján
1938. május 8." Ezt az imát csak bizonyos szombatokon mondjuk el,
vagy olyan ünnepeken, melyeken - megemlékezvén halottainkról - Jizkort mondunk. Szövegéből idézve félelmetes gondolatok hangzanak
el, és ezek között található a következő:
"Bizony, számon kéri a vérontást, emlékezetében tartja,
nem feledi az elnyomottak jajkiáltását!"
A mű eredeti kottáján a dátum megegyezik azzal a nappal, amelyen a
magyar parlament az ún. "I. zsidó törvény" tárgyalását kezdte meg,
és amely miatt Magyarország minden zsinagógájában ezért elmondták
ezt az imát. A történelemből tudjuk, hogy ez csak a kezdet volt. A
zsidó közösségek tagjai érezték a közeledő vészt, és csak egyet
tehettek: imádkoztak. Ebben a lelkiállapotban írta meg a szerző –
akkori nevén Rothmann Emil – ezt a művet, mely tartalmában és
formájában jól tükrözi a zsidó közösségek félelemmel teli
gondolatait. Zenei szempontból külön érdekessége a kompozíciónak,
hogy a "Szól a kakas már" kezdetű, jól ismert magyar-zsidó népdal
motívuma fel-fel bukkan, mely egyszerre kelti a félelem érzését és
idézi a messiás várásának gondolatát. E kórusmű a háborút követően
most hangzott el először! Szólóját Biczó Tamás a Hegedűs Gyula utcai
körzet kántora énekelte.
Ezután Ádám Emil egy másik háború előtt készült műve következett,
mely ismét egy bűnbánati imarészlet. Kezdő sorai (Löchu nöráneno…) a
95. zsoltárt idézik, de folytatásként egy olyan imádság
feldolgozása, mely az új évet megelőző napokban a Szlichajszi
liturgia keretében hangzik el. A borongós, könyörgő, ugyanakkor
hálát rebegő hangvétel hűen tükrözi ezeknek a napoknak a gondolat
világát. Szólóját Kéval Zsuzsa és Fekete László énekelte.
Az újdonságok sorába tartozott a Fekete László a Dohány utcai
zsinagóga főkántorának tolmácsolásában felhangzó két szólómű, melyet
most először énekelt el közönség előtt:
Az egyik Honegger szerzeménye, aki származását tekintve nem
tartozott a zsidósághoz, ennek ellenére a zsidó imádkozás
dallamvilágát hitelesen idézte meg több művében. Ez a szerzeménye a
130. zsoltár három szavára íródott: MI MÁÁ MÁKIM azaz
"a mélységből
kiáltok Hozzád!".
A másik zenedarab André Hajdú szerzeménye, egy érdekes témáról szól:
a Misna egy részletét idézi az asszonyok megbecsüléséről!
Mindkét darab zenei megfogalmazásában a kórus énekszámaitól igen
eltérő kompozíció, mely a közönség számára újabb színt mutatott be a
zsidó zene világából. Az énekek művészi előadása igen nagy tetszést
aratott.
Az előadás többi részében a kórus és a szólisták legkedveltebb
énekei hangzottak fel Salamon Sulzer, Sámuel Almann, Luis
Lewandowski, F. Schubert, Gotlieb Manó szerzeményeiből.
A szólisták között Tóth Emil az OR-ZSE Zsinagógájának főkántora több
szólószámban kimagasló, mély átéléssel tolmácsolt énekével nagy
sikert aratott. Sok tapsot kapott Kéval Zsuzsa szólója, mely
"Löhu
nöránnánu" kezdetű mű bűnbánati dallamait szépen csengő hangjával
hitelesen szólaltatta meg. Biczó Tamás a kórusművekben énekelt
szólói mellett, a sokak által szeretett Szim Shalom kezdetű
szólóművet is elénekelte, mely napjaink legnagyobb óhaját
közvetítette: a BÉKE kívánságát.
Minden alkalommal – így ezen az délutánon is – a műveket Éliás Vera
kísérte zongorán a Tőle megszokott szakértelemmel és odaadással.
A műsorközlő a következő szavakkal zárta a délutáni hangversenyt:
A 133. zsoltár szövege úgy szól, hogy
"Milyen szép, amikor a
testvérek együtt vannak!" Ezzel az énekkel a Kórus örömét
szólaltatja meg, hogy itt lehet Önökkel, remélve, hogy szép órát
szerzett az itt lévő hallgatóságnak!
A Goldmark Kórus minden tagja úgy érezte a hangversenyt követően,
hogy az az érzés, melyet ez a zsoltár közvetített, az a hallgatóság
népes táborában is visszhangra talált: milyen jó volt, hogy ezen a
délutánon ismét együtt voltunk!
Hiszünk benne, hogy jó úton járunk, amikor a zsidó zene világában
keressük a múlt és a jelen zenei értékeit új és új műveket
megtanulva. Reméljük, hogy a következő évi Magyar Tudomány Napján az
újdonságokkal teli műsorunkra újból lesz érdeklődő közönségünk!
Ádám Mária
2012.12.04
|