Személyiségfejlesztő
tréning
Zsidó
felekezeti szociális munkás szak 1-2-3. félév.
A tárgy
kreditpontja: 0
Heti óraszám: 2-2-2
Szervezeti egység: Szociális munka és társadalomtudományi
tanszék
a. A tárgy tematikája:
A személyiségfejlesztő tréning célja, hogy a szociális munkás
szakon tanulók önismeretük, kommunikációs készségük fejlesztése
által felkészüljenek eljövendő munkájukra. A csoport tréning
gyakorlatokat, pszichodramatikus elemeket, játékokat, szituációs
és kiscsoportos helyzet-feldolgozásokat, és szabadinterakciós
elemeket is magában foglal. A résztvevők a különböző helyzetek
megértésével elmélyítik saját viselkedésük, reakcióik, érzéseik
eredetét. A tudatosítás növeli önismeretüket, amely
elengedhetetlen lesz majd munkájuk során.
A személyiségfejlesztő tréning tematikája magában foglal minden
társadalmilag sérülékeny csoport iránt történő érzékenyítő
elemeket is. A gyakorlatok során a résztvevők megtanulhatják és
dolgozhatnak az előítélet, a sémaalkotás, a befolyásolás…stb.
elemeivel. Megtapasztalhatják saját határaikat és tágíthatják
azokat. Tudatosíthatják automatikus reakcióikat, hogy
munkájukban haszonnal használják mindezt.
A tréning által fejleszthető készségek között kiemelendő az
együttműködési készség, a kommunikációs készségek, a szociális
készségek, a konfliktuskezelési készség, a tolerancia
fejlesztése.
b. A foglalkozásokon való részvétel követelményei és a
távolmaradás pótlásának lehetőségei:
A tréningek minimum 75 %-án részt kell venniük a hallgatóknak,
ellenkező esetben az OR-ZSE Tanulmányi- és Vizsgaszabályzatának
rendelkezése /13. § (7)/ szerint nem fogadható el a félév.
c. Az igazolás módja a foglalkozásokon való távollét esetén:
A hallgatóknak nem szükséges igazolniuk távolmaradásukat, de
legyenek figyelemmel a megengedett 25% hiányzásra.
d. A félévközi ellenőrzések (beszámolók, zárthelyi dolgozatok)
száma, témaköre és időpontjai, pótlásuk és javításuk lehetősége:
A személyiségfejlesztő tréningeken a kötelező megjelenéseken túl
nincs beszámolási kötelezettség. A tréning jellege miatt nincs
pótlásra lehetőség.
e. A félév végi aláírás követelményei:
A hallgatóknak a félév végi aláíráshoz az előadások 75 %-án való
részvétele szükséges az OR-ZSE Tanulmányi- és
Vizsgaszabályzatának rendelkezése /13. § (7)/ szerint.
f. Az osztályzat kialakításának módja: Nincs osztályzat, csak
aláírási kötelezettség.
k. A tananyag elsajátításához felhasználható jegyzetek,
tankönyvek, segédletek és szakirodalom listája:
Bagdy, Emőke, Telkes, József (1990): Személyiségfejlesztő
módszerek az iskolában. Tankönyvkiadó, Budapest.
Benedek, László (1992): Játék és pszichoterápia. Animula,
Budapest.
Birkenbihl, V.F. (1998): Kommunikációs gyakorlatok Trivium
Kiadó, Budapest.
Bús, Imre (szerk.) (2003): Játékok a személyiség- és
közösségfejlesztés szolgálatában. PTE Illyés Gyula Főiskolai
Kar, Szekszárd.
Gordon, T.(1997): Vezetői eredményesség tréning Studium
Effektive Hungary.
Mészáros Aranka (2006): A munkahely szociálpszichológiai
jelenségvilága I. Z-Press Kiadó.
Németh Erzsébet (2002): Az önismeret és a kommunikációs készség
fejlesztése Századvég Kiadó, Budapest.
Roebuck, C.(2000): Hatékony kommunikáció Scolar Kiadó, Budapest.
Rudas, János (2001): Delfi örökösei. Önismereti csoportok
–elmélet, módszer, gyakorlatok. Új mandátum, Budapest.
|