TANTÁRGYLEÍRÁS

 

Személyiségfejlesztő tréning
Zsidó felekezeti szociális munkás szak 1-2-3. félév.

A tárgy kreditpontja: 0
Heti óraszám: 2-2-2
Szervezeti egység: Szociális munka és társadalomtudományi tanszék

a. A tárgy tematikája:

A személyiségfejlesztő tréning célja, hogy a szociális munkás szakon tanulók önismeretük, kommunikációs készségük fejlesztése által felkészüljenek eljövendő munkájukra. A csoport tréning gyakorlatokat, pszichodramatikus elemeket, játékokat, szituációs és kiscsoportos helyzet-feldolgozásokat, és szabadinterakciós elemeket is magában foglal. A résztvevők a különböző helyzetek megértésével elmélyítik saját viselkedésük, reakcióik, érzéseik eredetét. A tudatosítás növeli önismeretüket, amely elengedhetetlen lesz majd munkájuk során.
A személyiségfejlesztő tréning tematikája magában foglal minden társadalmilag sérülékeny csoport iránt történő érzékenyítő elemeket is. A gyakorlatok során a résztvevők megtanulhatják és dolgozhatnak az előítélet, a sémaalkotás, a befolyásolás…stb. elemeivel. Megtapasztalhatják saját határaikat és tágíthatják azokat. Tudatosíthatják automatikus reakcióikat, hogy munkájukban haszonnal használják mindezt.
A tréning által fejleszthető készségek között kiemelendő az együttműködési készség, a kommunikációs készségek, a szociális készségek, a konfliktuskezelési készség, a tolerancia fejlesztése.

b. A foglalkozásokon való részvétel követelményei és a távolmaradás pótlásának lehetőségei:
A tréningek minimum 75 %-án részt kell venniük a hallgatóknak, ellenkező esetben az OR-ZSE Tanulmányi- és Vizsgaszabályzatának rendelkezése /13. § (7)/ szerint nem fogadható el a félév.

c. Az igazolás módja a foglalkozásokon való távollét esetén:
A hallgatóknak nem szükséges igazolniuk távolmaradásukat, de legyenek figyelemmel a megengedett 25% hiányzásra.

d. A félévközi ellenőrzések (beszámolók, zárthelyi dolgozatok) száma, témaköre és időpontjai, pótlásuk és javításuk lehetősége:
A személyiségfejlesztő tréningeken a kötelező megjelenéseken túl nincs beszámolási kötelezettség. A tréning jellege miatt nincs pótlásra lehetőség.

e. A félév végi aláírás követelményei:
A hallgatóknak a félév végi aláíráshoz az előadások 75 %-án való részvétele szükséges az OR-ZSE Tanulmányi- és Vizsgaszabályzatának rendelkezése /13. § (7)/ szerint.

f. Az osztályzat kialakításának módja: Nincs osztályzat, csak aláírási kötelezettség.

k. A tananyag elsajátításához felhasználható jegyzetek, tankönyvek, segédletek és szakirodalom listája:

Bagdy, Emőke, Telkes, József (1990): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Tankönyvkiadó, Budapest.

Benedek, László (1992): Játék és pszichoterápia. Animula, Budapest.

Birkenbihl, V.F. (1998): Kommunikációs gyakorlatok Trivium Kiadó, Budapest.

Bús, Imre (szerk.) (2003): Játékok a személyiség- és közösségfejlesztés szolgálatában. PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szekszárd.

Gordon, T.(1997): Vezetői eredményesség tréning Studium Effektive Hungary.

Mészáros Aranka (2006): A munkahely szociálpszichológiai jelenségvilága I. Z-Press Kiadó.

Németh Erzsébet (2002): Az önismeret és a kommunikációs készség fejlesztése Századvég Kiadó, Budapest.

Roebuck, C.(2000): Hatékony kommunikáció Scolar Kiadó, Budapest.

Rudas, János (2001): Delfi örökösei. Önismereti csoportok –elmélet, módszer, gyakorlatok. Új mandátum, Budapest.

 

Vissza