Berlini kirándulás
Az Egyetem idei
tanévének (2011 - 2012) zárásaként tanulmányi kirándulást tettünk Berlinben. Az
útitársak nagy része tavaly is velünk volt a szarajevói
kiránduláson.
A magyar határon átérve első nagyobb megállónk Pozsonyban volt, s
igazi nagy várakozás előzte meg Chatam Szofer oheljének
meglátogatását. Moses Schreiber, aki Chatam Szófer néven vált
világhírű rabbivá híres jesivát alapított itt. Pozsonyban időről
időre 500 bocher tanulmányozta a Talmudot, Tórát. Chatam Szófer
iskolája, szellemi tevékenysége a Halacha szigorú betartására
irányult. A zsidó felvilágosodással szembeni ideológiai harc
rendíthetetlen híve volt. Pozsony az ortodoxia fellegvára lett.
"Csak semmi változást kérem, zsidók vagyunk"- mondotta. Világszerte
csodált jesivája, bölcsessége sok rabbit adott a zsidó és ezzel
együtt az egyetemes kultúrának.
A sírhely csaknem megsemmisült az 1942-ben a várhegy alatt épített
alagút munkálatai miatt. A II. világháború pusztításait túlélte,
majd sokáig romokban hevert és később méltó módon helyreállították.
Az ohel ma a világban szétszóródott zsidóság zarándokhelye, sírjánál
emlékmécseseket gyújtanak, imádkoznak,- mi is így cselekedtünk.
Pozsonyban sétáltunk a Jeruzsálem utcában, ahol megnéztük a
Jubileumi zsinagógát, és közös imával emlékeztünk meg Jom
Jerusálájim-ról, Jeruzsálem napjáról.
Utunkat folytatva sokat tanultunk a buszon elhangzott előadásokból.
Érdekes metamorfózison mentünk keresztül: mintha egy konferencia
résztvevői lettünk volna, mikor a nagy műgonddal összeállított
beszámolókat hallgattuk. Szellemileg és lelkileg is felkészültünk a
Berlinnel, a német kultúrával való találkozásra. Virtuális utazás
volt ez egy valós utazás elején: mozgó szabadegyetem, ahogy Schőner
Alfréd rektor fogalmazott később a kirándulás eredményeit értékelve.
A sok ragyogó program,
látnivaló közül kiemelkedik számomra,- s ettől szubjektív ez az úti
beszámoló- Moses Mendelssohn sírjának felkeresése Berlinben.
Magányos sírkő egy borostyánnal, repkénnyel befutott temetőben. A
nagy XVIII. századi filozófus indította útjára a zsidó
felvilágosodást, a haszkalát, mely a politikai emancipációt jóval
megelőzve új utakat és távlatokat fogalmazott meg a zsidóság
számára.
A kirándulás egyik
megrázó élménye volt az Elpusztult Európai Zsidók Emlékművének
megtekintése, bejárása."Berlin nem titkolja rettenetes arcát",- írja
Kertész Imre. Nem titkolja, sőt fel és bemutatja a zsidóság
elpusztítására tett ördögi kísérlet nyomait, helyszíneit. Berlin
szívében a Brandenburgi kapu közelében egy 19 000 négyzetméteres
2700 sírsztéléből álló monumentum van. Az emlékmű gondolata, a hely
kiválasztása civil(!) kezdeményezésként indult, majd a parlament
határozatának törvényi keretei, támogatása eredményeként valósult
meg 2005-ben.
A sztélémező alatt
információ és oktató központ van. A hatalmas terekben állandó
kiállítás látható, melynek gazdag dokumentum anyaga emberléptékűvé
teszi a zsidóság tragédiáját: átélhetők az egyes emberi sorsok,
szenvedéstörténetek. Érdekes módon ezekben a termekben nem láttunk a
holokauszttal kapcsolatos, vagy a holokausztot megelőző időszakból
tárgyakat,. A kiállítás koncepciója a dokumentumok, számok, nevek,
családtörténetek, bemutatására összpontosít. Ilyen muzeális tárgyak
pedig ezerszámra vannak a nagy európai gyűjteményekben.
A sztélémező síkövei között járva a jeruzsálemi temetők elrendezése,
hangulata jutott eszembe további asszociációkat keltve. Hiszen ez
nemcsak a holtaknak, a megölteknek állított emlékhely, hanem lehet
éppen egy stettl kihalt házakkal, utcákkal. De hol vannak az
emberek, a nyüzsgő zsidó élet …? Lehet, hogy Országh Lili végtelen,
olykor reménytelenül, időtlenül bezáruló labirintusai ezek a
sikátorok, vagy éppen hajdan volt ókori városok lenyomatai? A
sikátorok végére érve jó volt ismét fényt látni, mély lélegzetet
venni.
Berlinben a régi
zsidónegyed házai közt, Koppenplatzon van egy olyan emlékmű, amely
az elűzött német zsidó polgárok emlékezetét őrzi. A kompozíció egy
üres szoba részlete: egy elhagyott asztal, két szék,- az egyik
feldőlve. A kimondatlan kérdésekkel, a hiány érzékeltetésével, a
művészi megformálás puritánságával mindannyiunkra erős hatást tett
ez alkotás.
Jártunk a Fasanen
Srassén és az Oranier Strassén, ahol felkerestük,- és szívesen
látott vendégek voltunk- a Zsidó Központot. Az intézmény a zsidó
élet szervezője, irányítója, a tanulás és a tanítás, a kultúra
centruma, majd a hozzátartozó zsinagóga remek architektúrájában
gyönyörködhettünk.
Berlin elővárosa Wannsee, melyet felkerestünk és megemlékeztük az
1942. január 20-án itt-tartott konferenciáról. A festői környezetben
épült villában tartották a legfőbb náci vezetők, élükön Heydrich-hel
és Eichmann-nal értekezletüket, mely az európai zsidóság sorsát
megpecsételte. A zsidókérdés végleges megoldásáról már hónapokkal a
tanácskozás előtt határoztak, itt csupán megvalósításának módozatait
vitatták meg. Ez a fajtisztasági politika a zsidóság teljes
kiirtását tűzte ki célul.
A konferencia színhelye
ma oktatási központ és egy nagyon értékes
állandó kiállítás helyszíne.
|
A következő napon is különleges élményekben volt részünk. A
Rykesstrassei zsinagógába látogattunk, mely a város megosztottsága
idején Kelet- Berlin egyetlen működő zsinagógája volt.A zsinagógában Domán István főrabbi beszéde elevenítette fel
számunkra a harminc évvel ezelőtti Kelet- Berlin vallási életét. |
|
|
Louis Lewandoski |
|
Európa legnagyobb zsidótemetője a Weissengassei temető. Itt járván
felkerestük, Hermann Cohen és Louis Lewandoski sírját.
Megemlékeztünk egy rövid előadás keretében a nagy XIX. századi
komponista munkásságáról felidézve halhatatlan dallamait.
Szerdán délután megnéztük a Zsidó Múzeum kiállításait. Az állandó
kiállítás a német zsidóság történetét mutatja be rendkívül értékes
anyaggal, ragyogó rendezéssel. A kiállítás az 1800-as évektől
napjainkig ívelő időszakot tematikus fejezetekre tagolja. A modern
judaizmus kialakulásától, a cionizmuson át az ákenázi zsidók
világának bemutatásáig terjed egyfelől, másfelől a nemzeti
szocializmus történeti összefüggéseit mutatja be.
Felkerestük a Reichstag pompás épületét, ahol idegenvezetőnk
körbevezetett bennünket. Elgondolkodtató volt az egyik terem, ahol
cirill betűs feliratokat láttunk, melyeket az egykor Berlint
felszabadító orosz katonák írtak a falakra. Olyan műgonddal
restaurálták ezeket a feliratokat, mint az ókori freskókat vagy
középkori falképeket. "Dontól Berlinig" olvashattuk, és még sok
nevet. Berlin tud és akar a múltjával szembenézni és együtt élni.
A szervezők gondoltak arra is, hogy szabad időnkben egyedül fedezzük
fel a várost. E kalandozásokhoz jó segítséget adott, hogy még
kirándulásink elején kaptunk egy különleges térképet, amely a zsidó
Berlin zsinagógáit, zsidó intézményeit, nevezetes emlékhelyeit, sőt
a kóser vendéglőket és kávéházakat is feltüntette. Vajon Budapesten
lehetne – e hasonló térképet kiadni, hiszen igény volna rá, s
nemcsak a külföldi turisták miatt.
Berlini barangolásaink során fedeztük fel Operaház melletti
Bebelplatzon az elégetett könyvek emlékművét (Die leere Bibliothek).
1933. május 10 én a nemzeti szocialisták több mint 20 000 könyvet
égettek el, melyeket az árja törvények értelmében nemzetellenesnek
minősítettek. Nem a klasszikus értelemben vett emlékmű ez, hanem a
föld alá süllyesztett kis belső tér, melyben üres könyvespolcok
vannak. Az alkotás gondolatának fájdalmas szépsége nagyon
megérintett. Az emlékhely melletti felirat Heine gyakran idézett
mondata "Ahol könyveket égetnek, ott végül embert is égetnek."
Tanulmányi kirándulásunk utolsó napján fakultatív programok voltak.
Társaságunk egy része a Speer folyón való sétahajózás mellett
döntött, csoportunk többi tagja a Múzeum szigetet kereste fel. Magam
a világhírű Pergamon Múzeumot választottam.
A tanulmányainkról ismert pergamoni oltár monumentalitása, páratlan
gazdagsága, artisztikuma lenyűgözött mindannyiunkat. Az ante 180-160
készült oltár az olimpiai istenek és a gigászok harcát ábrázolja.
A Pergamon Múzeum másik csodás látványossága az Istar kapu, mely
ante VI. században épült II. Nabukádnecár uralkodása idején. Az
Istar kapu misztikus kékségű falain sárga- barna- terrakotta színű
csodálatos lények, oroszlánok sétálnak immár időtlenül.
A XIX. századi német régészek expedícióik során feltárták a 6000
éves régészeti kultúrákat Mezopotámiában, Szíriában, Anatóliában és
Németországba "hozták" a világ csaknem minden kincsét. A gazdag
gyűjtemény 270 000 tárgyat tartalmaz, melynek egy része a tágas
kiállítótermekben látható. Újabb termekben a görög és a
hellenisztikus művészet csodálatos alkotásait láthattuk.
Egy kilátóból gyönyörködhettünk egy virtuális életképben, mely a
pergamoni oltár időszakából való háromdimenziós látványt tárt elénk.
Egy mediterrán város mindennapjai elevenedetek meg előttünk. Fény és
hangeffektusok tették elképzelhetővé, átélhetővé ezt a csodálatos
világot.
Gergely Anna
Székesfehérvár,
az OR-ZSE oktatója
A képeket Kálmán
Kálmán készítette
|